HomeImpressiesRenault MasterRenault Master L2H3

Renault Master L2H3

Achtergrond

Renault Master L2H3 camperAls je een bus koopt met als idee deze om te bouwen tot camper, dan zit je vol ideeën van hoe het uiteindelijke resultaat eruit zal gaan zien. Welke materialen er gebruikt gaan worden en hoe de bus zal zijn als deze klaar is. De eerste keer op vakantie. Zoals gezegd ideeën genoeg, maar gebrek aan tijd. Dit zorgt ervoor dat er uiteindelijk niet veel van de ombouw terecht komt en alle campervakantieplannen in duigen vallen.
Zo ook met deze Renault Master. De bus was al geruime tijd geleden in het bezit van de klant en de plannen zo goed als klaar. Maar door gebrek aan tijd heeft de auto bijna drie jaar bij de klant voor de deur gestaan. Zonder dat er iets mee gebeurde, behalve af en toe het gebruik als verhuisauto.
Na de drie jaar kwam de klant bij ons met de auto en de plannen. De plannen werden uiteindelijk na rijp beraad ietsjes bijgesteld. Er werd een offerte uitgebracht waar de klant al snel mee akkoord was.

Het plan

Het plan bestond uit een rondzit achterin, een relatief grote keuken met een grote koelkast, veel bergruimte, een hoge kast voor de schuifdeur, overal muggengaas voor de ramen en deuren en ook nog wat extra luxe als een 220V omvormer, een boiler, vloer- en dieselverwarming. Het belangrijkste voor de klant was echter een goed en groot bed. Deze kon met de plannen van de rondzit achterin eenvoudig worden verwezenlijkt. De uiteindelijke bedmaat werd 170 x 200 cm.

De ombouw

De bouw begon met het inzagen en plaatsen van de ramen, dakluiken en buitenaansluitingen. Vloerdoorvoer werd gemaakt voor verwarming, elektrisch opstapje en schoon- en vuilwatertanks. Vervolgens kwam de isolatie van vloer, wanden, deuren en dak. Toen de afwerking van deze laatste onderdelen klaar was zag de bus er al heel anders uit.
Nu was het tijd voor de inrichting. Eerst de verhoogde vloer. Toen de rondzit, keuken, hoge kast, keukenkastjes boven en tot slot alle andere bovenkastjes met eronder aflegruimte. De elektrische installatie werd afgemaakt en de apparatuur geplaatst, waaronder een Webasto Airtop 2000 en 1000W omvormer, een 12V boiler van 3 liter, cruise controle, een achteruitrijdcamera met twee camera’s en een 110 liter 12V koelkast.
Omdat er voor werd gekozen geen toilet te plaatsen in de camper was het ondanks de beperkte ruimte toch een overzichtelijk ontwerp. In de hoge kast werd wel nog ruimte gecreëerd voor een Porta Potti.

 Afronding

Na 5 weken bouwen was de camper bijna klaar. Er waren nog wat kleine uitstaande werkzaamheden: de camperkeuring, de montage van een fietsenrek en het plaatsen van het reservewiel onder de auto. Bij een Renault Master zit deze namelijk in de laadruimte en voor een camper is dit erg onhandig. Uiteindelijk was de camper ruim op tijd klaar voor de vakantie van de klant. Er kon zelfs eerst nog een proefvakantie plaats vinden om overal aan te wennen en om te controleren of alles naar wens werkte.
Gelukkig was dit het geval; niets stond een heerlijke vakantie in de weg. Nu het weer nog ...