HomeImpressiesMercedes SprinterMercedes Sprinter H2L4 4x4

Mercedes Sprinter H2L4 4x4

Een apart project!

Zo omschreef de klant dit in het eerste gesprek. En dat is het zeker geworden.
Een project waarin alles tot in het kleinste detail zou worden beschreven. En dat was ook zeker nodig, want zou een heel gecompliceerd project worden, waarin niets vanzelfsprekend was. De klant heeft zelf een groot industrieel ontwerpbureau, dus hoe de bus eruit zou komen te zien, daar hadden we weinig invloed meer op. Wel welke technieken gebruikt zouden worden. Ook dit is dan ook vooraf tot in groot detail besproken.

Eerste werkzaamheden

Uiteindelijk kwam dan het moment dat de bus bij ons werd aangeleverd. Omdat we niet op het gewicht hoefde te letten (de Sprinter was inmiddels bevordert tot vrachtwagen) werd een 15 mm beuken vloer op een 15 mm dikke isolatie gelegd. De ramen en dakluiken werden gemonteerd en verder alle gaten in de carrosserie gemaakt (totaal ca. 40 – van dakluiken tot doorvoer van de verwarmingsbuizen). Verder werden de vloerverwarming, wanden en plafond gemonteerd.
Ook werd alle bekabeling gelegd, wat in dit ontwerp ongeveer 450 m betekende.
Hierna werd de bus meegenomen voor de behandeling van de vloer. Door een gespecialiseerd bedrijf werd tot ongeveer 80 cm hoog alles met Turbo Liner® behandeld. Dit materiaal wat normaal gebruikt wordt voor laadruimtes, is zeer slijtvast en waterdicht. Verder werden de wanden “behangen”, met een speciaal hiervoor ontworpen behang gebaseerd op de kleuren uit de schilderijen van Vincent van Gogh en daarna behandeld met een speciale lak.

De inbouw

Na terugkomst werden eerst het plafond en de kolommen bekleed. Hiervoor werd een materiaal gebruikt, wat zeer slijtvast en waarop geen vlekken achterblijven. Omdat dit materiaal niet elastisch is werden de rondingen erin gemaakt door verschillende stukken, ontworpen via een patroon, aan elkaar te naaien.
Vervolgens werden de meubels in de bus geplaatst. Ook hiervoor werd speciaal materiaal gebruikt. De kastdeuren uit 15 mm beuken met een afwerking met nano-materiaal. Indien er een kras zou ontstaan, kan dit eenvoudig met een warme doek weggepoetst worden. De horizontale oppervlaktes, zoals het keukenblad, werden uitgevoerd in wengé. Verder bestonden de werkzaamheden uit het plaatsen van de bedden, het toilet met douche, verlichting en het bankje naar de cabine toe.
Na het monteren van de meubels ging de bus naar Victron Energy voor de montage van een groot gedeelte van de elektrische installatie. Deze zeer speciale configuratie bestond o.a uit een 200 Ah Lithium-Ion batterij. Speciaal, omdat ook bij dit bedrijf het systeem ontworpen en geplaatst werd waarbij alle elektrische voorzieningen geschakeld/afgelezen konden worden via een iPad. Zelfs het elektrische Dometic scherm (zonder steunpoten) en de watertanks ontkwamen hier niet aan. Alleen de diesel kookplaat werd gewoon via het bestaande bedieningspaneel bediend.

Laatste werkzaamheden

Als laatste werden kastjes in de achterdeur, de wengé vloerplaten en andere laatste werkzaamheden uitgevoerd, zodat de camper klaar was. Tot slot moest alleen de buitenkant aangepakt worden. Met zo een speciale binnenzijde kan de buitenkant niet gewoon wit blijven. De auto werd volledig “gewrapt“ met aan de achterzijde hetzelfde patroon als de wandafwerking aan de binnenzijde.
Na 3 maanden was de camper klaar voor gebruik. Keuring was niet nodig omdat het hier een vrachtwagen betrof.